Berekenen.nl
Geplaatst op 17 september

Ontwikkeling van de autobelasting in 2016

Wat gaat er veranderen met betrekking tot de autobelasting in 2016 en wat betekent dat in de praktijk? De overheid wil de invloed van de fiscale regelingen op de autoverkopen verminderen en er vooral voor zorgen dat we meer elektrisch gaan rijden. De Nederlandse consument koos (ook zakelijk) de afgelopen jaren steeds vaker voor kleine zuinige modellen, terwijl het kabinet vooral de volledig elektrische auto wil stimuleren.

Fiscale beleid gaat op de schop

Het fiscale beleid gaat wat dat betreft op de schop, de BPM zal niet meer afhankelijk zijn van de CO2-uitstoot van een auto en gaat in plaats daarvan een vast bedrag vormen. Daarnaast komen er 2 tarieven voor de bijtelling. Een algemeen tarief van 22% voor in principe alle auto’s, behalve de modellen die nauwelijks tot geen CO2 uitstoten. Hiertoe behoren bijvoorbeeld de elektrische auto’s, die een bijtelling van 4% per jaar meekrijgen. Het kabinet beperkt dit voordeel tot maximaal €50.000 aan waarde, boven dat bedrag geldt de reguliere bijtelling. Het nieuwe fiscale beleid met betrekking tot de autobelasting moet ervoor zorgen dat de juiste stimulansen ontstaan, om daadwerkelijk aan een groener wagenpark te kunnen werken.

Autobelasting berekenen

Wil je zelf de autobelasting berekenen om na te gaan wat je betaalt aan BPM, motorrijtuigenbelasting of bijtelling? Je kunt daarvoor gebruik maken van de handige online modules, die je eenvoudig aangeven wat de kosten van je huidige auto zijn of wat je kunt verwachten op het moment dat je een nieuw model uitkomst. Je kunt online de autobelasting berekenen voordat je een aankoop doet, zodat je goed weet waar je aan toe bent. Uiteraard kun je ook de autobelasting voor de toekomst alvast berekenen, zodat je zelf na kunt gaan wat de veranderingen qua plannen in jouw specifieke geval betekenen.