Berekenen.nl
Beoordeel deze berekening
8.4 / 10 (29)

Bijtelling elektrische auto

Mag jij in een elektrische auto van de zaak rijden? Houd dan wel rekening met de bijtelling als je de auto ook privé gebruikt. Deze bijtelling dient betaald te worden aan de belastingdienst. Berekenen.nl helpt je bij het berekenen van jouw netto bijtelling. lees meer

Geef hier aan wat je bruto inkomen is dat je jaarlijks van je werkgever krijgt of verwacht te krijgen door winst uit onderneming als je een ondernemer bent. De bijtelling komt bovenop je bruto inkomen, dus het kan zijn dat je in twee schijven inkomenstenbelasting moet betalen.
Bijtelling CO2 grenzen 2019 2020 2021 2022 2023 2024
100% elektrisch (EV) 0 4% * 8%* 12% 16% 16% 16%
Semi elektrisch (PHEV) 1-50 22% 22% 22% 22% 22% 22%
Zuinig 51-106 22% 22% 22% 22% 22% 22%
Overig >106 22% 22% 22% 22% 22% 22%
>15 jaar oud n.v.t. 35%** 35%** 35%** 35% 35% 35%

* Het verlaagde bijtellingspercentage geldt tot € 30.000 (2024) van de catalogusprijs. Boven dit bedrag geldt het bijtellingspercentage van 22%. Voor voertuigen die elektrisch rijden op waterstof telt deze beperking niet.
 

** Youngtimers betalen het percentage over de dagwaarde van de auto, niet de cataloguswaarde.

 

Let op. Heb je een auto jonger dan 15 jaar voer dan de cataloguswaarde in. Heb je een auto ouder dan 15 jaar, dan mag je de dagwaarde opvoeren in plaats van de cataloguswaarde. 
Een eigen bijdrage voor de lease auto is de bijdrage die je werkgever aan jou vraagt in verband met het prive gebruik van de lease auto. Deze eigen bijdrage wordt in mindering gebracht van de fiscale bijtelling die je aan de Belastingdienst moet betalen.
Betaal je geen eigen bijdrage? Vul dan €0,- in.

Bijtelling elektrische auto

De bijtelling voor elektrische auto’s is jarenlang heel laag geweest. En sterker nog, om het gebruik van elektrische auto’s te stimuleren was er eerst zelfs helemaal geen sprake van bijtelling.

De percentages voor de bijtelling over niet-elektrische auto’s is de afgelopen jaren een aantal keren veranderd. Lange tijd betaalden automobilisten 25% bijtelling per jaar, over de auto van de zaak die ze ook privé reden. Daarna werd het vanaf met 22% iets lager. De elektrische auto werd een aantrekkelijk alternatief, omdat er geen sprake was van bijtelling.

Een elektrische auto was altijd vrij van bijtelling kostte voor het jaar 2015 maar €0 aan bijtelling per maand. Zelfs toen de bijtelling voor elektrische auto’s werd verhoogd naar 4% per jaar in 2015 was dit nog een voordelige keuze. Heel veel mensen kochten toen een volledig elektrisch aangedreven auto.

De laatste jaren is de bijtelling voor elektrische auto’s verder opgelopen. In 2019 ging het nog om 4% bijtelling per jaar, waarbij er in 2019 een bovengrens werd ingevoerd voor de maximale waarde. Voor de waarde tot €50.000 gold het lage percentage, daarboven bedroeg de bijtelling 22%. Vanaf 2020 geldt een percentage van 8% bijtelling, tot een maximale waarde van €45.000 en voor 2021 is dit zelfs 12% geworden.

De komende jaren wordt het voordeel verder afgebouwd. Dit is de afbouw die de overheid heeft voorgesteld:

  • 2021: De bijtelling voor elektrische auto’s bedraagt 12% per jaar. Er geldt een maximale waarde van €40.000, daarboven geldt het reguliere tarief van 22%.
  • 2022: De bijtelling voor elektrische auto’s bedraagt 16% per jaar. Er geldt een maximale waarde van €35.000, daarboven geldt het reguliere tarief van 22%.
  • 2023: De bijtelling voor elektrische auto’s bedraagt 16% per jaar. Er geldt een maximale waarde van €30.000, daarboven geldt het reguliere tarief van 22%.
  • 2024: De bijtelling voor elektrische auto’s bedraagt 16% per jaar. Er geldt een maximale waarde van €30.000, daarboven geldt het reguliere tarief van 22%.
  • 2025: De bijtelling voor elektrische auto’s bedraagt 17% per jaar. Er geldt een maximale waarde van €30.000, daarboven geldt het reguliere tarief van 22%.
  • 2026: De bijtelling voor elektrische auto’s bedraagt 22% per jaar. Er geldt geen maximale waarde meer, omdat de bijtelling gelijkstaat aan die voor niet-elektrische auto’s.

Berekenen: de belangrijke gegevens

Benieuwd naar de gegevens die je nodig hebt om een berekening te maken? We zetten ze voor je op een rij:
  • Cataloguswaarde: De waarde van de auto, op het moment dat je die koopt. Het gaat om de nieuwwaarde, aan de hand van de cataloguswaarde die de fabrikant opgeeft. Eventuele accessoires die je later toevoegt tellen niet mee voor de waarde.
  • CO2-uitstoot: Een elektrische auto heeft geen CO2-uitstoot. De volledig elektrische modellen hebben een uitstoot van 0 gram per kilometer, waarmee ze automatisch behoren tot de meest schone categorie.
  • Datum op kenteken: Op welke datum werd de auto op kenteken gezet? Veel nieuwe regelingen gelden vanaf 1 januari van dat jaar. Auto’s die op 31 december of eerder op kenteken werden gezet gaan nog mee in de oude percentages. Het is vervolgens mogelijk om daar gedurende het leasecontract van 4 of 5 jaar gebruik van te blijven maken.
  • Hoogte van je inkomen: De hoogte van je inkomen bepaalt in welke belastingschijf de bijtelling valt. Naarmate je meer verdient valt dit deel van je inkomen in een hogere schijf, zodat je daar meer belasting over betaalt en de leaseauto relatief duurder is.

Nieuws over Bijtelling elektrische auto

Hoogste inkomens hebben het vaakst een stekkerauto

Uit gegevens van het CBS blijkt dat mensen met de hoogste inkomens in Nederland vaker kiezen voor een stekkerauto.

» Lees het volledige bericht
Wat is de bijtelling in 2024 voor elektrische auto's?

De bijtelling voor elektrische auto's in 2024 blijft ongewijzigd. Het bijtellingspercentage is 16% voor de eerste €30.000 van de aanschafprijs van de auto en 22% voor het bedrag daarboven. Deze bijtelling is van kracht gedurende 60 maanden, beginnend vanaf het moment dat het kenteken op naam wordt gesteld.

» Lees het volledige bericht