Mag jij in een elektrische auto van de zaak rijden? Houd dan wel rekening met de bijtelling als je de auto ook privé gebruikt. Deze bijtelling dient betaald te worden aan de belastingdienst. Berekenen.nl helpt je bij het berekenen van jouw netto bijtelling.
lees meer
Bijtelling elektrische auto
De bijtelling voor elektrische auto’s is jarenlang heel laag geweest. En sterker nog, om het gebruik van elektrische auto’s te stimuleren was er eerst zelfs helemaal geen sprake van bijtelling.
De percentages voor de bijtelling over niet-elektrische auto’s is de afgelopen jaren een aantal keren veranderd. Lange tijd betaalden automobilisten 25% bijtelling per jaar, over de auto van de zaak die ze ook privé reden. Daarna werd het vanaf met 22% iets lager. De elektrische auto werd een aantrekkelijk alternatief, omdat er geen sprake was van bijtelling.
Een elektrische auto was altijd vrij van bijtelling kostte voor het jaar 2015 maar €0 aan bijtelling per maand. Zelfs toen de bijtelling voor elektrische auto’s werd verhoogd naar 4% per jaar in 2015 was dit nog een voordelige keuze. Heel veel mensen kochten toen een volledig elektrisch aangedreven auto.
De laatste jaren is de bijtelling voor elektrische auto’s verder opgelopen. In 2019 ging het nog om 4% bijtelling per jaar, waarbij er in 2019 een bovengrens werd ingevoerd voor de maximale waarde. Voor de waarde tot €50.000 gold het lage percentage, daarboven bedroeg de bijtelling 22%. Vanaf 2020 geldt een percentage van 8% bijtelling, tot een maximale waarde van €45.000 en voor 2021 is dit zelfs 12% geworden.
De komende jaren wordt het voordeel verder afgebouwd. Dit is de afbouw die de overheid heeft voorgesteld:
2021: De bijtelling voor elektrische auto’s bedraagt 12% per jaar. Er geldt een maximale waarde van €40.000, daarboven geldt het reguliere tarief van 22%.
2022: De bijtelling voor elektrische auto’s bedraagt 16% per jaar. Er geldt een maximale waarde van €35.000, daarboven geldt het reguliere tarief van 22%.
2023: De bijtelling voor elektrische auto’s bedraagt 16% per jaar. Er geldt een maximale waarde van €30.000, daarboven geldt het reguliere tarief van 22%.
2024: De bijtelling voor elektrische auto’s bedraagt 16% per jaar. Er geldt een maximale waarde van €30.000, daarboven geldt het reguliere tarief van 22%.
2025: De bijtelling voor elektrische auto’s bedraagt 17% per jaar. Er geldt een maximale waarde van €30.000, daarboven geldt het reguliere tarief van 22%.
2026: De bijtelling voor elektrische auto’s bedraagt 22% per jaar. Er geldt geen maximale waarde meer, omdat de bijtelling gelijkstaat aan die voor niet-elektrische auto’s.
Berekenen: de belangrijke gegevens
Benieuwd naar de gegevens die je nodig hebt om een berekening te maken? We zetten ze voor je op een rij:
Cataloguswaarde: De waarde van de auto, op het moment dat je die koopt. Het gaat om de nieuwwaarde, aan de hand van de cataloguswaarde die de fabrikant opgeeft. Eventuele accessoires die je later toevoegt tellen niet mee voor de waarde.
CO2-uitstoot: Een elektrische auto heeft geen CO2-uitstoot. De volledig elektrische modellen hebben een uitstoot van 0 gram per kilometer, waarmee ze automatisch behoren tot de meest schone categorie.
Datum op kenteken: Op welke datum werd de auto op kenteken gezet? Veel nieuwe regelingen gelden vanaf 1 januari van dat jaar. Auto’s die op 31 december of eerder op kenteken werden gezet gaan nog mee in de oude percentages. Het is vervolgens mogelijk om daar gedurende het leasecontract van 4 of 5 jaar gebruik van te blijven maken.
Hoogte van je inkomen: De hoogte van je inkomen bepaalt in welke belastingschijf de bijtelling valt. Naarmate je meer verdient valt dit deel van je inkomen in een hogere schijf, zodat je daar meer belasting over betaalt en de leaseauto relatief duurder is.
De bijtelling voor elektrische auto's in 2024 blijft ongewijzigd. Het bijtellingspercentage is 16% voor de eerste €30.000 van de aanschafprijs van de auto en 22% voor het bedrag daarboven. Deze bijtelling is van kracht gedurende 60 maanden, beginnend vanaf het moment dat het kenteken op naam wordt gesteld.