BPM berekenen
Je kunt de BPM berekenen op het moment dat je een auto vanuit het buitenland importeert of je dit van plan bent. We betalen in Nederland BPM om de auto in te mogen voeren en er in Nederland gebruik van te kunnen maken. lees meer
Je kunt de BPM berekenen op het moment dat je een auto vanuit het buitenland importeert of je dit van plan bent. We betalen in Nederland BPM om de auto in te mogen voeren en er in Nederland gebruik van te kunnen maken. lees meer
Je kunt de BPM berekenen voor een bepaald type auto, wanneer je deze op het oog hebt. Heb je online bijvoorbeeld een BMW 3-serie gezien, in de Business versie? Dan kun je aan de hand van deze gegevens en het bouwjaar de BPM berekenen, waardoor je precies weet waar je aan toe bent. Je hebt dan relatief weinig gegevens nodig, waardoor je in een paar klikken klaar bent.
2018 | 2019 | 2020 | ||||
1. EV, nulemmissie | BPM vrij | BPM vrij | BPM vrij | |||
2. Conventionele auto | ||||||
Vaste voet | € 353 | € 353 | € 353 | |||
Tariefschijven CO2 [g/km] | van- tot en met | tarief per gram CO2 | van- tot en met | tarief per gram CO2 | van- tot en met | tarief per gram CO2 |
Schijf 0 | 1 - 73 | € 2 | 1 - 71 | € 2 | 1 - 68 | € 2 |
Schijf 1 | 74 - 98 | € 62 | 72 - 95 | € 57 | 69 - 91 | € 56 |
Schijf 2 | 99 - 144 | € 127 | 96 - 139 | € 127 | 92 - 133 | € 122 |
Schijf 3 | 145 - 162 | € 224 | 140- 156 | € 208 | 134 - 150 | € 202 |
Schijf 4 | > 162 | € 448 | > 156 | € 417 | > 150 | |
Dieselmotor | vanaf g/km CO2 | Tarief per gram CO2 | vanaf g/km CO2 | Tarief per gram CO2 | vanaf g/km CO2 | Tarief per gram CO2 |
Toeslag | 63 | € 86,69 | 61 | € 86,69 | 59 | € 86,69 |
Als je graag een bestelauto nieuw wil kopen, dan is het van belang dat je goed kijkt wat er allemaal bij komt kijken. Zo moet je Belasting van Personenauto's en Motorfietsen (BPM) betalen over je bestelauto. Dit betaal je eenmalig bij een gloednieuwe bestelauto met een Nederlands kenteken die CO2 uitstoot. Dit geldt voor zowel particulieren als ondernemers.
» Lees het volledige berichtDe taxibranche is niet blij met het voornemen van de overheid om de BPM-teruggave voor hen af te gaan schaffen. Sterker nog, chauffeurs waarschuwen dat de tarieven omhoog zullen gaan en een taxirit daarmee een stuk duurder zal worden.
» Lees het volledige berichtDe BPM op Nederlandse auto’s is de branchevereniging RAI een doorn in het oog. De vereniging ziet het aantal geïmporteerde auto’s in Nederland hand over hand toenemen. Volgens de vereniging een direct gevolg van de hoge BPM, die auto’s in Nederland onnodig duur maakt.
» Lees het volledige berichtIn een zaak die een bedrijf had aangespannen tegen de fiscus heeft de rechter geoordeeld dat de BPM inderdaad lager dient te zijn, waardoor er een terugbetaling zal moeten plaatsvinden.
» Lees het volledige berichtDe FIOD is de Nederlandse Fiscale OpsporingsDienst en denkt een fraudeur uit Friesland op het spoor te zijn. De instelling doorzocht de woning van een 51-jarige garagehouder in Oudwoude en nam daar onder andere de administratie in beslag.
» Lees het volledige berichtDe BPM moet op de schop of moet zelfs volledig verdwijnen; het kabinet is het op dat punt eens met de autobranche.
» Lees het volledige berichtDe overheid zou erover nadenken om de BPM af te schaffen, een autobelasting die een ieder die een nieuwe auto koopt betaalt.
» Lees het volledige berichtDe regels met betrekking tot de BPM gaan wijzigen per 1 januari 2015, waardoor met name kleine auto’s een stuk duurder uit zullen vallen.
» Lees het volledige berichtWil je de BPM berekenen voor een auto die je op het oog hebt? Je kunt op die manier zelf nagaan welke belasting je dient te betalen, om de auto aan te kunnen schaffen. Het is een belasting op de aanschaf van een nieuwe auto, die we in Nederland allemaal betalen. BOVAG is echter van mening dat we deze achterhaalde belasting zouden moeten opheffen en ons in plaats daarvan dienen te richten op kosten voor het gebruik van de auto.
» Lees het volledige bericht