Berekenen.nl
Beoordeel deze berekening
9.6 / 10 (9)

NPS berekenen

Net Promoter Score (NPS) is een handig instrument om eenvoudig de klantentevredenheid over een product/bedrijf/service te meten. lees meer

Dit is het aantal personen dat deelneemt aan het marktonderzoek.
Dit is het aantal personen dat een score heeft gegeven van 0 tot en met 6.
Dit zijn het aantal personen dat een score van 9 of 10 heeft gegeven.

Net Promoter Score

De Net Promoter Score is een in 2003 ontwikkelde methode om gemakkelijk de klantentevredenheid te bepalen. Met NPS peil je bij de respondent (Persoon die deelneemt aan een marktonderzoek) of hij/zij een bepaald product, dienst of bedrijf zou willen aanbevelen bij vrienden, familie of collega’s en in welke mate. Je stelt aan de respondent de volgende vraag:

In welke mate zou u bedrijf/service/product aanraden aan vrienden/familie/collega’s?

Met een puntenschaal met hierop antwoord worden gegeven. Van 0 (zeer onwaarschijnlijk) tot 10 (zeer waarschijnlijk). De scores van alle respondenten worden verzameld en verdeeld in drie verschillende klassen. Iedereen die heeft geantwoord met een score van nul tot en met zes zijn criticasters, met een score van zeven of acht zijn passief tevredenen of ook wel neutraal genoemd en met een score van negen of acht zijn promotors.

NPS berekenen

Alleen de criticasters en promotors zijn belangrijk voor het berekenen van de NPS. Je neemt het percentage criticasters en trekt dat af van het percentage promotors en de uitkomst is de NPS. De uitkomst kan variëren tussen +100 en -100. Bijvoorbeeld een bedrijf heeft 25% promotors en 20% criticasters. Dit geeft een resultaat van +5. Wanneer de uitkomst positief is betekend dat dat de klantentevredenheid goed zit. Hoe hoger de score hoe beter de klantentevredenheid. Aan de hand van periodieke metingen kun je zien hoe de vooruitgang bijvoorbeeld met je product verloopt. Bereken nu zelf ook de Net Promoter Score met onze handige tool.