Berekenen.nl
Geplaatst op 28 juni

Hoe kan ik mijn marktaandeel berekenen?

Sinds de corona-pandemie heb je vast het woord marktaandeel veel voorbij horen komen. Dit komt natuurlijk door de economie die aan het instorten was, maar was is marktaandeel precies en hoe belangrijk is het? Wij vertellen je het.

Marktaandeel berekenen

Als ondernemer wilt jij natuurlijk de grootste speler zijn, jij wilt groter zijn dan je concurrenten. Je kan hier achter komen door onder andere je marktaandeel te berekenen. Jij vraagt je nu vast af hoe je dat precies doet. Een marktaandeel kun je berekenen op basis van de afzet of de omzet, waardoor het belangrijk is dat je die termen goed uit elkaar kunt houden. De afzet staat namelijk voor het aantal verkopen. Verkoop jij bijvoorbeeld 2.500 bekers in de maand? Dan heb jij die maand een afzet van 2.500 in die maand. Met deze cijfers is het ook mogelijk om je omzet te berekenen. Dit doe je dan door het aantal stuks te vermenigvuldigen met de prijs. Hierdoor weet je wat je omzet is. Je kunt je marktaandeel berekenen door jouw afzet of omzet bijvoorbeeld die maand af te zetten tegen de totale afzet of omzet van jouw product in een bepaalde periode. Wij snappen dat het erg ingewikkeld is om een marktaandeel te berekenen. Daarom hebben wij een tool ontwikkeld waarbij jij heel eenvoudig, zonder enige inspanning een marktaandeel kan berekenen. Bereken hier een marktaandeel.

Marktaandeel betekenis

Marktaandeel is het aandeel dat een aanbieder van een goed of dienst heeft in de totale omzet op de betreffende markt in een bepaalde periode. Als één aanbieder de gehele markt in handen heeft is er een monopolie. Als enkele aanbieders samen de markt domineren is er sprake van een oligopolie. Dit zijn dan ook weer twee termen die je niet zo vaak voorbij ziet komen. Een marktaandeel kan dan ook erg belangrijk zijn als jij je bedrijf wilt vergelijken met die van de concurrent. Ook is een marktaandeel belangrijk wanneer jij je bedrijf wilt laten groeien.

Marktaandeel supermarkten 2021

Zoals iedereen wel weet hebben de supermarkten een goed jaar achter de rug. Voor veel bedrijven pakte de corona-pandemie erg slecht uit, voor de supermarkten was dit juist heel anders. We mogen dan ook wel zeggen dat de supermarkten een top jaar achter rug hebben. Naast dat de omzet enorm gestegen is de afgelopen maanden is er ook het een en ander veranderd rondom het marktaandeel. Albert Heijn heeft namelijk rond de 34,9 procent en is de marktleider op dit moment.  Toch heeft Jumbo ook de stijgende lijn te pakken, Jumbo groeit namelijk het hardste het afgelopen jaar. Jumbo heeft dan ook hard gewerkt om de huidige 21 procent in handen te krijgen. Als er bedrijven zijn die groeien moeten er ook bedrijven zijn die hieronder leiden. Helaas zijn dat de Aldi en Lidl, hun hebben het afgelopen jaar een deel van hun terrein in moeten leveren aan de grote spelers.  Dit zegt natuurlijk niet dat Lidl of Aldi niet meer de grootste kan worden. Het kan volgend jaar zomaar anders zijn!