Berekenen.nl
Beoordeel deze berekening
8.8 / 10 (5)

Bijtelling leaseauto berekenen (netto)

Mag jij in een auto van de zaak rijden? Houd dan wel rekening met de bijtelling als je de auto ook privé gebruikt. Deze bijtelling dient betaald te worden aan de belastingdienst. Berekenen.nl helpt je bij het berekenen van jouw netto bijtelling. lees meer

Bijtelling CO2 grenzen 2016 2017 2018 2019 2020
Volledig elektrisch (EV) 0 4% 4% 4% 4% * 4%*
Semi elektrisch (PHEV) 1-50 15% 22% 22% 22% 22%
Zuinig 51-106 21% 22% 22% 22% 22%
Overig >106 25% 22% 22% 22% 22%
>15 jaar oud n.v.t. 35%** 35%** 35%** 35%** 35%**

* Het verlaagde bijtellingspercentage geldt tot € 50.000 van de catalogusprijs. Boven dit bedrag geldt het bijtellingspercentage van 22%. Voor voertuigen die elektrisch rijden op waterstof telt deze beperking niet.
 

 

Voor een personenauto is de cataloguswaarde de nieuwprijs van de auto inclusief BPM en BTW. Voor een bestelauto die vóór 1 juli 2005 te naam is gesteld, is de cataloguswaarde de nieuwprijs van de auto inclusief BTW maar zónder BPM.
Voor een bestelauto die op 1 juli 2005 of later voor het eerst zijn te naam is gesteld, geldt een cataloguswaarde inclusief BTW én BPM.

Heb je een auto ouder dan 15 jaar, dan mag je de dagwaarde opvoeren in plaats van de cataloguswaarde. 

Bijtelling leaseauto berekenen (netto)

Wat is bijtelling?

Een bedrijfsauto is leuk en voordelig. Vooral wanneer je de auto alleen voor zakelijke doeleinden gebruikt, is een leaseauto voordelig. Ben je van plan om je auto ook voor privé ritjes te gebruiken? Houd dan, zodra je meer dan 500 kilometer per jaar rijdt, rekening met een extra bijtelling van de belastingdienst. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de CO2 uitstoot van jouw auto. De CO2 uitstoot geeft aan hoe schoon je auto is. De overheid wil milieuvriendelijk rijden stimuleren, daarom is een ‘schonere’ auto goedkoper om in te rijden. Hoe dit precies werkt kun je zien in de onderstaande tabel. 


Bijtelling berekenen

Misschien heb je al een auto van de zaak of misschien krijg je er binnenkort één. Dan kan het handig zijn om alvast je bijtelling te berekenen als je de auto ook privé gaat gebruiken. De bijtelling hangt van een aantal zaken af. Ten eerste de belastingschijf van jouw salaris. Dus wat verdien jij op jaarbasis? Ten tweede de cataloguswaarde van je auto. Wat heeft je auto gekost? Daarnaast dien je te weten in welke categorie je auto valt. Is hij elektrisch of zeer zuinig in CO2 uitstoot? Voor elke categorie is er een andere bijtelling. Zo betaal je voor een elektrische auto maar 4% en voor een auto met uitstoot van meer dan 106 CO@ wel 22% bijtelling. Als laatste dien je nog je eigen bijdrage per maand te weten. Vul alle gegevens in op Berekenen.nl en wij rekenen de netto bijtelling eenvoudig voor je uit. Je weet nu precies waar je aan toe bent.

Bijtelling leaseauto berekenen netto

Bijtelling leaseauto 2017 berekenen

De bijtelling voor je leaseauto in 2017 is gewijzigd naar voornamelijk 22%. Zie hieronder de verschillen voor de bijtelling 2017 en bijtelling 2016. 

Bijtelling CO2 grenzen 2016 2017 2018 2019 2020
Volledig elektrisch (EV) 0 4% 4% 4% 4% * 4%*
Semi elektrisch (PHEV) 1-50 15% 22% 22% 22% 22%
Zuinig 51-106 21% 22% 22% 22% 22%
Overig >106 25% 22% 22% 22% 22%
> 15 jaar oud n.v.t. 35%** 35%** 35%** 35%** 35%**

* Het verlaagde bijtellingspercentage geldt tot € 50.000 van de catalogusprijs. Boven dit bedrag geldt het bijtellingspercentage van 22%. Voor voertuigen die elektrisch rijden op waterstof telt deze beperking niet.

** Is de auto van de zaak ouder dan 15 jaar? Dan betaal je 35% bijtelling, echter dit wordt niet berekend over de cataloguswaarde maar over de marktwaarde/dagwaarde van de auto.

Bijtelling berekenen

Misschien heb je al een auto van de zaak of misschien krijg je er binnenkort één. Dan kan het handig zijn om alvast je bijtelling te berekenen als je de auto ook privé gaat gebruiken. De bijtelling hangt van een aantal zaken af. Ten eerste de belastingschijf van jouw salaris. Dus wat verdien jij op jaarbasis? Ten tweede de cataloguswaarde van je auto. Wat heeft je auto gekost? Daarnaast dien je te weten in welke categorie je auto valt. Is hij elektrisch of zeer zuinig in CO2 uitstoot? Voor elke categorie is er een andere bijtelling. Zo betaal je voor een elektrische auto maar 4% en voor een auto met uitstoot van meer dan 106 CO@ wel 22% bijtelling. Als laatste dien je nog je eigen bijdrage per maand te weten. Vul alle gegevens in op Berekenen.nl en wij rekenen de netto bijtelling eenvoudig voor je uit. Je weet nu precies waar je aan toe bent.


Voorbeeldberekening bijtelling: De cataloguswaarde van je auto was €24.000. Het bijtellingspercentage voor de auto is 22%. De belastingschijf waar jouw jaarinkomen in valt is 40,8% en je betaalt géén eigen bijdrage.

((24.000 x 22%) / 12 maanden) x 40,8% =  € 179,52,- per maand. 

Nieuws over Bijtelling leaseauto (netto)

Bijtelling van hybride auto’s zou flink omhoog moeten

De bijtelling op hybride modellen moet flink omhoog. Dat stelt een groep belangenorganisaties, die daarmee een oproep doet aan staatssecretaris Wiebes van Financiën.

» Lees het volledige bericht
LeasePlan niet te spreken over niet-fiscale doelen bijtelling

LeasePlan heeft zich negatief ge-uit over de bijtelling, omdat het oorspronkelijke doel hiervan inmiddels door de overheid uit het oog verloren lijkt te zijn.

» Lees het volledige bericht
Duitse auto populair bij leaserijders in de Randstad

Leaserijders in de Randstad maken het liefst gebruik van een Duitse auto, dit blijkt uit gegevens van Leaseplan Nederland.

» Lees het volledige bericht
Bijtelling voor benzine- en dieselauto’s voortaan op basis van dezelfde CO2-uitstoot

De bijtelling lijkt voorlopig te blijven bestaan zoals we die kennen, ook al hangt de Autobrief 2 nog in de lucht, waaruit zal blijken of de lage tarieven van dit moment behouden blijven.

» Lees het volledige bericht
Mercedes C250 Bluetec met maar 20% bijtelling

Mercedes-Benz presenteert nieuwe toevoegingen aan het gamma van de C-klasse, met de bijbehorende prijzen. Het gaat om de C 250 en de C 250 Bluetec. Met name dit laatste exemplaar is interessant, aangezien de lage uitstoot van CO2 ervoor zorgt dat het berekenen van de bijtelling heel interessant wordt. De C 250 maakt gebruik van een 2,0 liter turbomotor, in combinatie met een 7-traps automaat. Het blok levert 211 pk en heeft 5,3 liter brandstof per 100 kilometer nodig. Dit leidt tot een CO2 uitstoot van 123 gram per kilometer.

» Lees het volledige bericht