Berekenen.nl
Geplaatst op 26 februari

Rechtbank Amsterdam noemt lage bijtelling PHEV’s niet discriminerend

Een berijder van een full-hybride auto die goed is voor 22% bijtelling heeft een rechtszaak aangespannen, omdat hij het niet eerlijk vindt dat de PHEV-auto’s tot en met 2016 een lagere bijtelling opleveren dat het model dat hij rijdt. Hij stelt dat er sprake is van verboden discriminatie, waardoor hij een hogere bijtelling betaalt dan nodig zou zijn. De Rechtbank Amsterdam heeft aangegeven dat hier geen sprake van is, waardoor de man gewoon een hogere bijtelling dient te betalen dan anderen met een PHEV met een eerste tenaamstelling van tot en met eind 2016.

Plug-in hybrides en full-hybrides

We maken binnen de auto’s een onderscheid tussen plug-in hybrides en full-hybrides. In het eerste geval is er sprake van een stekker, die het mogelijk maakt om de auto weer op te laden. De auto’s zijn tot en met het eind van 2016 beoordeeld op basis van een lage bijtelling van slechts 7% per jaar. Dat maakt die auto’s vanwege de lage bijtelling een zakelijk interessante keuze. De rechtbank oordeelde dat er geen sprake is van discriminatie ten opzichte van de full-hybride auto’s die een hogere bijtelling opleveren.

Bijtelling berekenen

Je kunt online de bijtelling van een zakelijke auto berekenen, onder andere door uit te gaan van het type aandrijving. Hier volgt namelijk de CO2-uitstoot uit. Zodra die hoger is dan 50 gram per kilometer geldt op dit moment het tarief van 22% bijtelling per jaar. In het verleden was er sprake van meerdere categorieën, waardoor een zuinige PHEV-hybride bijvoorbeeld 7% bijtelling opleverde. Je kunt online de bijtelling berekenen, zowel voor de elektrische auto’s die goed zijn voor 7% bijtelling als voor alle andere modellen die het hoge tarief kennen.