Berekenen.nl

Beoordeel deze berekening
8.6 / 10 (679)

BMI berekenen vrouw

Het BMI voor vrouwen kun je eenvoudig online berekenen, zodat je een idee krijgt van de mate waarin je op een gezond gewicht zit. Heb je het idee dat je iets te zwaar bent of wil je weten of je niet te licht bent? Je kunt hier het BMI voor de vrouw berekenen, aan de hand van een aantal simpele gegevens. lees meer

Vul hier het gewicht in kilogram in.
Vul hier de lengte in centimeters in.
Andere bezoekers berekenden ook:

BMI berekenen vrouw

Het is voldoende om aan te geven dat je een vrouw bent en vervolgens in te vullen hoe oud je bent, hoe lang je bent en wat je gewicht is. Aan de hand van die drie statistieken kun je binnen enkele tellen je BMI berekenen. Het BMI voor vrouwen wordt anders berekend dan dat voor mannen, mede omdat vrouwen iets meer vet op hun lichaam mogen hebben. De bouw zit anders in elkaar, waardoor je met iets meer vet toch een gezond gewicht hebt.

Hoe bereken je de BMI voor een vrouw

  • Vul als eerste je leeftijd in (BMI van vrouwen onder 18 jaar is anders berekend)
  • Geef je gewicht in kilo's op
  • Vul je lengte in centimeters in
  • Bereken jouw BMI waarde en ideale gewicht in kg

 

bmi berekenen vrouw

Gezond BMI voor vrouwen

Een gezond BMI voor vrouwen bevindt zich tussen de 18,5 en 25. Je kunt online een berekening maken, indien de score lager dan 18,5 uitvalt is het van belang om wat aan te komen. Komt de score aan de andere kant boven de 25 uit? Zorg er dan voor dat je beter oppast met wat je eet of probeer wat meer te bewegen. Indien je score boven de 30 uitkomst is het van belang om zo snel mogelijk onder begeleiding af te gaan vallen, er is dan sprake van een gevaarlijke situatie.

Body Mass Index (BMI) én middelomtrek

Wil je echt goed uitrekenen of je te licht of te zwaar bent, dan is het belangrijk om ook je middelomtrek mee te nemen in je berekening. Bepaal eerst je BMI score door bovenstaande eenvoudige en snelle berekentool en bepaal dan je middelomtrek. Hoe je dit in een paar stappen doet kan je lezen in het volgende stukje. Het is belangrijk om eerst te weten waarom dit meten zo belangrijk is. De BMI geeft de verhouding weer tussen je gewicht en je lengte. Je buikomvang zegt juist veel over het vet in je lichaam. Als je overgewicht hebt en een te grote buikomvang hebt (dus te veel vet onderhuids en rondom de organen) dan verhoogt dit je kans om een hart- en vaatziekte te krijgen. Vet op andere plekken zoals rond de heupen is lang niet zo gevaarlijk en heeft nauwelijks invloed op het risico een ziekte te krijgen. Het is daarom goed om naast je BMI waarde, ook het vet rond je middel te berekenen.

Buikomtrek zelf meten bij vrouw

Omdat lichaamsvet rond je buik nadelig voor je gezondheid is en het goed is om dit regelmatig te controleren, laten we in een paar stappen zien hoe je dit eenvoudig zelf kunt uitrekenen.

  • Pak een meetlint
  • Ga rechtop staan
  • Ontbloot je huid
  • Bepaal met je vinger de plek van je onderste rib
  • Glijd met je vinger langzaam op een rechte denkbeeldige lijn naar voren
  • Stop ongeveer 2 cm boven je navel
  • Breng het lint mooi evenwijdig aan op de plek waar je uitkwam
  • Ontspan en adem volledig uit
  • Lees het resultaat af op het einde van de uitademing
Buikomtrek meten werkwijze
 

Het is een makkelijke meting die je eenvoudig zelf thuis kunt uitvoeren. Voor een vrouw is de maximum toegelaten waarde 80 centimeter. Is je buikomvang meer dan 80 cm dan loop je een verhoogd risico om gezondheidsklachten te krijgen. Als je BMI daarbij hoger is dan 25 is het zeer belangrijk om in actie te komen. Let op: voor de mannen zijn de waarden anders; een man mag een buikomtrek hebben van maximum 94 cm.

Efficiënt je BMI en vetpercentage verlagen

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat er een zeer sterk verband is tussen de hoeveelheid buikvet en de risico’s om ziektes op te lopen zoals diabetes type 2, slagaderverkalking, kortademigheid, ontstekingen in gewrichten, hart- en vaatziekten, sommige vormen van kanker en een herseninfarct. Als je dus thuis je buikomtrek meet en je BMI berekent via de berekenen.nl rekentool en deze geven hogere waarden aan dan de toegestane maximum waarden, dan is het belangrijk dat je een arts raadpleegt om samen naar een oplossing te gaan zoeken. Er zijn verschillende oplossingen mogelijk. Een aangepast dieet is de basis van elke behandeling. In combinatie met voldoende lichaamsbeweging kan dit een efficiënte oplossing zijn. Ten slotte zijn er nog betrouwbare en erkende medicijnen die kunnen werken in combinatie met een geschikt dieet en voldoende lichaamsbeweging.

Waarom is buikvet gevaarlijker dan ander vet?

Vet kan in je lichaam op twee manieren worden opgeslagen. Het kan zich rondom de organen gaan vastzetten of onderhuids gaan zitten. Het is heel bepalend waar precies het vet zit voor het effect dat het zal hebben op je lichaam. Vet rondom de buikorganen en in je buikholte is actiever dan vetcellen elders in het lichaam. De vetcellen rond de organen produceren namelijk hormonen die de stofwisseling verstoren en kunnen daarbij ook nog eens de gevoeligheid van lichaamscellen voor insuline verminderen. Vet dat op de heupen zit zal veel minder schade veroorzaken.

Visceraal buikvet voorkomen of verminderen

Dat teveel buikvet slecht is voor je gezondheid is dus wel duidelijk nu. Wat niet veel mensen weten is dat je zelfs met een normaal lichaamsgewicht te veel buikvet kunt hebben en dus een verhoogd risico loopt op gezondheidsproblemen. Met de volgende stappen kan je buikvet wegkrijgen of voorkomen. We willen er wel bij vermelden dat er een aantal factoren zijn waar je weinig aan kunt doen, zoals je genen en hormonale veranderingen tijdens de overgang. De factoren waar je wel wat aan kunt doen lees je hieronder.

BMI verlagen en buikvet verbranden:

  • Drink en eet weinig suiker

Ook zogenaamd gezonde voeding zoals brood, fruitsap en fruityoghurt bevat suiker. Onderzoek heeft aangetoond dat er een verband bestaat tussen een hoge suikerinname en overmatig vet rondom de buik. Met name suikerrijke drankjes zijn de boosdoeners, je krijgt namelijk in korte tijd een grote hoeveelheid suiker binnen. Daarbij komt ook nog dat je van vloeibare calorieën veel minder snel verzadigd bent dan calorieën van vast voedsel. Probeer dus het regelmatig consumeren van suikerrijk eten en drinken te voorkomen.

  • Drink geen alcohol

Onderzoeken hebben aangetoond dat alcohol vetverbranding in de weg staat en het overschot aan calorieën wordt opgeslagen als buikvet. Vandaar ook de naam ‘’bierbuik’’. Als je dagelijks meer dan 3 glazen alcohol drinkt, heb je 80% meer kans op teveel buikvet dan vrouwen die geen alcohol drinken. Alcohol is ongezond en groot internationaal onderzoek heeft recent aangetoond dat slechts een glas alcohol per dag al teveel is. Het verhoogt de kans op hartfalen, een beroerte, hoge bloeddruk en een scheur in de aorta. Dit kan allemaal dodelijk zijn.

  • Beweeg voldoende (minstens 30 minuten per dag)

Dit is een inkoppertje, want iedereen weet dat je door beweging calorieën verbrandt. Helaas zijn mensen de afgelopen decennia minder actief geworden, wat de oorzaak is van toegenomen gevallen van obesitas, waaronder abdominale obesitas. Door minder of niet te bewegen, stijgt je gewicht en buikomtrek als je niet op je calorie-inname let. Bankhangen en tv kijken met een lekkere zak chips en cola, het is reuzegezellig, maar vraagt wel om een actieve levensstijl daarnaast. Voor je het weet is je calorie inname groter dan het aantal calorieën dat je verbrandt door beweging.

  • Eet eiwitten

Om gewichtstoename te voorkomen is het binnenkrijgen van voldoende eiwitten belangrijk. Waarom? Eiwitrijke voeding zorgt voor verzadiging wat snoepen en snacken tegengaat, het versnelt de spijsvertering en leidt tot een lagere calorie inname. Nog een goede reden: het hormoon dat tot meer eetlust en buikvet leidt is minder actief als je eiwitinname hoog is.

  • Eet vezels

Als je de hongerhormonen stabiliseert en voor een verzadigd gevoel zorgt, zal je niet snel teveel eten. Door voor voedsel te kiezen dat veel vezels bevat verminder je daardoor de calorie opname. Pas wel op voor bewerkte koolhydraten, die geven juist het tegenovergestelde effect. Minder buikvet en een lager BMI krijg je door vezelrijke volle granen te eten.

  • Slaap voldoende

Als je slecht en te kort slaapt kan dat wel eens mede de oorzaak zijn dat je te dik bent. Vrouwen die 5 uur of minder slapen hebben 32% meer kans om veel kilo’s extra aan te komen in een paar jaar tijd. Zorg daarom voor een goede nachtrust!

Overgang kan hoger BMI veroorzaken

Ben je een vrouw in de overgang, dan zal je misschien gemerkt hebben dat je in korte tijd meerdere kilo’s bent aangekomen. Ineens kan je niet alles meer eten wat je wilt en je begint een buikje te krijgen, ook als je daar voorheen geen last van had. Dit komt door het hormoon oestrogeen, die in de pubertijd zorgde voor meer onderhuids vet rond de heupen en dijen, ter voorbereiding op een eventuele zwangerschap. Rond de menopauze vindt er een daling plaats in waardes van dit hormoon, waardoor vet wordt opgeslagen rond de buik, in plaats van rond de dijen en heupen. Het kan genetisch bepaald zijn of je daar in meerdere of mindere mate last van hebt. Het kan ook komen doordat de overgang op latere leeftijd begint, waardoor er meer visceraal vet wordt opgeslagen in de buik. Ben je jong in de overgang gekomen, dan heb je daar mogelijk minder last van.

Ondergewicht bij vrouwen: te laag BMI

Heb je juist een te laag BMI dan heb je ondergewicht; je weegt minder dan goed is voor je gezondheid en je bent mogelijk ondervoed. Wanneer heb je een te laag BMI en een te kleine buikomtrek? Bij volwassen vrouwen is dat bij een BMI lager dan 18,5 en een buikomtrek kleiner dan 68 cm. Let er wel op dat bij 65-plussers en bij chronische longziekten andere grenzen gelden. Val je onder deze groep vrouwen dan geldt bij 65 plussers een BMI minder dan 20 en bij COPD-patiënten minder dan 21 dat je een te lage BMI hebt. Ook een te laag gewicht brengt risico’s voor de gezondheid met zich mee. Je afweer kan sterk achteruit gaan bijvoorbeeld en je kan je moe en lusteloos voelen. Probeer dus vooral aan te komen. Bepaal met behulp van onze nauwkeurige BMI-meter bovenaan deze pagina of je teveel bent afgevallen. Zit je BMI onder de waardes die nog gezond zijn, ga dan naar een arts en bepaal samen of er sprake is van een eetstoornis of een mogelijke andere oorzaak van je ondergewicht.

BMI tabel zegt niet alles

Door zelf je BMI te berekenen met onze rekenhulp kan je met die uitkomt in onze BMI-tabel het schema vinden voor de vrouw. Je ziet dat je leeftijd en je lengte een hele grote rol spelen. Sport je veel en heb je veel spiermassa, dan raden we aan je BMI te laten berekenen op een professionele manier, omdat een gespierde vrouw zwaarder kan zijn door de spieren, waardoor in de tabel zal blijken dat je overgewicht hebt. Het kan ook voorkomen dat je maar 1 kilo van een gezond gewicht afzit. Vul je 1 kilo minder in bij je gewicht, dan zit je plotseling wel goed. Dit kan motiveren om iets meer te bewegen en minder calorierijk te eten, omdat je maar 1 kilo hoeft af te vallen.

Nederlandse vrouw heeft volgens schema lagere BMI

In Nederland zijn vrouwen lang, ze behoren met hun gemiddelde van 1,68 meter tot de langste vrouwen van Europa. Wat betreft BMI doen Nederlandse vrouwen het niet slecht en behoren tot een goede middenmoot. Bij lager opgeleiden komt door slechtere voeding en minder lichaamsbeweging een hogere BMI voor, maar ook de mate waarin je je gelukkig voelt kan invloed hebben op je BMI waarde. Wat dat betreft zitten we goed, want de Nederlandse vrouwen zijn over het algemeen erg tevreden, we staan niet voor niets op nummer 7 van de ranglijst van de gelukkigste mensen ter wereld. Of je ook tevreden kunt zijn over je BMI kan je nu meteen uitrekenen met onze BMI-calculator!

Nieuws over BMI vrouw

Helft Nederlandse mannen en vrouwen heeft te hoog BMI

Het BMI berekenen: steeds meer volwassen Nederlanders schrikken ervan. Uit recent onderzoek door het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt namelijk dat de helft van de mannen en vrouwen te maken heeft met overgewicht.

» Lees het volledige bericht
Hoog BMI bij vrouwen en mannen geassocieerd met hoog risico op dementie

Een hoog BMI bij vrouwen blijkt gevaarlijker dan veel mensen denken. Net als bij mannen blijkt dit het risico op dementie te vergroten. Dat werd aangetoond in een studie in Amerika en in Europa. In de studie werd gebruik gemaakt van resultaten uit 39 eerdere studies, met data van meer dan 1,3 miljoen patiënten.

» Lees het volledige bericht
BMI voor de vrouw: pas op met teveel calorieën uit eten en drinken

Jouw BMI voor vrouwen berekenen? Handige formules geven precies aan of je een gezond gewicht hebt. Aan de hand van je geslacht, leeftijd en een paar belangrijke andere factoren.

» Lees het volledige bericht