Berekenen.nl
Geplaatst op 17 februari

Winst sportmerken daalt door coronavirus

De wereld is nu al een paar maanden in de ban van een nieuw virus. Dit virus, genaamd het coronavirus, brak in december 2019 uit in de regio Wuhan in China. Het coronavirus, ook wel het SARS-CoV-2 genoemd, is een virus dat de ziekte COVID-19 kan veroorzaken. De meeste patiënten die besmet zijn met het coronavirus hebben last van koorts en luchtwegklachten. Inmiddels zijn er een kleine achtduizend mensen aan het virus overleden. De gevolgen van de uitbraak van het virus zijn verstrekkend. Zo zitten er cruiseschepen in quarantaine, kunnen veel chinezen uit de regio Wuhan niet reizen en heeft de Chinese economie een flinke klap gekregen. Dit uit zich in problemen met export en import vanuit China. Veel bedrijven wereldwijd lopen hierdoor inkomsten mis.

Adidas verkoopt 85% minder in China

Bedrijven buiten China merken hier ook de gevolgen van. Zo heeft het Duitse sportmerk Adidas in China de afgelopen tijd maar liefst 85 procent minder spullen verkocht in China. Veel winkels zijn gesloten door de virusuitbraak. Daarnaast hebben winkels die wel open zijn veel minder klanten, omdat men minder op straat komt uit angst voor besmetting. Niet alleen lokale chinezen winkelen minder, maar ook de toename van toeristen naar China is de afgelopen tijd flink gedaald.

Winstdaling in Japan en Zuid-Korea

Naast een enorme winstdaling in China zijn ook de verkopen in omliggende landen Japan en Zuid-Korea sterk teruggelopen door de virus-uitbraak. Dit is een enorme klap voor Adidas, die maar liefst 30% van haar producten in Aziatische landen verkoopt.

Ook andere sportmerken hebben last

Ook andere sportmerken uit Duitsland ondervinden hinder van het coronavirus. Zo geeft het Duitse sportmerk Puma aan ook te moeten kampen met een enorme winstdaling in onder andere China, Japan en Zuid-Korea. Puma zegt meer dan 50% van haar winkels te hebben gesloten in China als gevolg van de uitbraak van het virus. De oorzaak is ook hier te wijten aan het gebrek aan chinezen en toeristische consumenten. Net als Adidas verwacht Puma dat de winst voor het eerste kwartaal van 2020 dan ook een stuk lager uitvalt.

Vraag en aanbod

Door het coronavirus zijn er veel winkels in China gesloten. Het coronavirus heeft echter ook invloed op winkels buiten China. Veel producten worden namelijk in China geproduceerd. Sinds de uitbraak van het virus zijn niet alleen veel winkels, maar ook veel fabrieken gesloten. Hierdoor is de export van Chinese producten naar het buitenland sterk gedaald. Dit heeft tot gevolg dat veel merken hun productie opnieuw moeten uitbesteden of hogere prijzen moeten rekenen. Ook de import naar China is sterk gedaald. Doordat er voorlopig geen vliegtuigen naar China vertrekken lopen veel (Nederlandse bedrijven) inkomsten mis.

Winstdaling berekenen

De winstdalingen van Adidas en Puma zijn in de nieuwsberichten uitgedrukt in percentages. Het gebruik van percentages is handig om bijvoorbeeld aan te duiden wat het verschil is ten opzichte van vorig jaar. Benieuwd hoeveel een bepaald getal is ten opzichte van een ander getal, uitgedrukt in percentages? Gebruik eenvoudig onze procenten-berekenen-tool en ontdek de verhouding tussen beide getallen!