Berekenen.nl
Beoordeel deze berekening
9.7 / 10 (21)

Conversie berekenen

Wil jij weten wat de conversie van jouw website of webshop is? Berekenen.nl helpt je daar graag bij. Met onze handige tool kun je eenvoudig de conversie van jouw website bepalen. Uiteraard vertellen we je ook meer over wat conversie nou precies inhoudt en hoe je de berekening zelf kunt maken zonder onze tool. lees meer

Geef hier aan hoeveel bezoekers jouw website maandelijks trekt. 
Geef hier aan hoeveel bezoekers het einddoel van jouw website behalen. Geef het maandelijkse aantal aan. 

Conversie berekenen

Conversie berekenen; wat is het?

De term conversie heb je vast al eens gehoord. Vooral als jij een eigen website of webshop hebt, is de conversie een interessant gegeven. Met conversie bedoelen we dat jouw bezoeker doet wat jij wilt. Het percentage bezoekers dat doet wat jij wilt ten opzichte van het totaal aantal bezoekers, is je website conversie.

Bereken zelf je conversie!

Vaak wordt gedacht dat conversies sales-gerelateerd zijn; een bezoeker koopt iets via jouw site of shop. Dit klopt echter niet. Jij kunt namelijk ook als doel hebben dat bezoekers een offerte bij je aanvragen of dat zij zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Ook in deze gevallen spreken we dus van conversie. Het is (bijna) onmogelijk om een conversiepercentage van honderd procent te behalen. Er zijn namelijk altijd wel bezoekers die alleen maar informatie lezen of je site even vluchtig bekijken. Je conversie is wel een heel interessant gegeven waar je op kunt sturen en waarmee jij je website of webshop kunt optimaliseren.

Bereken de Conversie; hoe doe je dat?

Aan de hand van de conversie kun je bepalen of jouw website effectief is of niet. Heb je een lage conversie? Bedenk dan wat je kunt doen om je website of webshop te verbeteren. Met een hoge conversie ben je uiteraard blij. Maar dan is het natuurlijk wel belangrijk om de conversie hoog te houden. Dit kun je doen door je site of shop te blijven optimaliseren.

Conversie berekenen doe je aan de hand van het totale aantal bezoekers per maand. Daarnaast heb je het aantal keren dat jouw einddoel behaald is nodig. Dus hoe vaak is jouw product verkocht of hoe vaak heeft iemand zich ingeschreven voor jouw nieuwsbrief. Aan de hand hiervan bereken je jouw conversie percentage. In ons voorbeeld leggen we de berekening stap voor stap aan je uit.

Conversie berekenen; voorbeeld berekening

Het hoofddoel van jouw website is dat bezoekers een offerte aanvragen.
Je maandelijkse bezoekersaantal ligt op 250.
Maandelijks vragen 10 bezoekers een offerte bij je aan.

Om je conversie te berekenen neem je het aantal bestellingen (10) en deel je deze door het aantal bezoekers (250). Vervolgens vermenigvuldig je de uitkomst met 100 omdat je een percentage wilt berekenen. De formule ziet er als volgt uit:
(10 / 250) x 100 =  4% conversie

Nieuws over

6 Tips om je B2B webshop te optimaliseren voor conversies

Als eigenaar van een B2B webshop is het van belang om ervoor te zorgen dat je genoeg conversies binnen haalt. Conversie optimalisatie is een belangrijk proces voor bedrijven die online actief zijn. Door meer conversies te generen kun je je omzet verhogen

» Lees het volledige bericht
Tips om je conversie te verhogen in je webshop

Nu alle fysieke winkels gesloten zijn beginnen veel bedrijven aan online verkopen. Dit kan je onder andere doen gebruik te maken van social media maar ook om een webshop te maken. Het kan wel erg lastig zijn om daadwerkelijk dingen te verkopen via je webshop. Daarom hebben wij een aantal tips om je conversie van je webshop te verbeteren.

» Lees het volledige bericht
Conversie optimaliseren: winkels leren van webshops

Webshops en conversie: de twee termen gaan hand in hand. Steeds meer fysieke winkels leren hoe ze het conversiepercentage kunnen berekenen en de omzet vervolgens kunnen verhogen. Door de conversieratio te berekenen ontstaat er een beeld van hoeveel klanten gemiddeld besteden en wat de waarde daarvan is.

» Lees het volledige bericht