De meest winstgevende automerken ter wereld
In het derde kwartaal steeg de omzet van deze top 16 automerken met maar liefst 11% naar meer dan 504 miljard euro, wat een nieuw hoogtepunt betekent. Het totale winstbedrag nam zelfs met een indrukwekkende 35% toe, bijna 39 miljard euro, wat ook een record is.
Een van de redenen achter het succes van deze automerken is de zwakke yen die de Japanse automakers een winstgroei van 103% opleverde.
Hoewel de Duitse automerken een bescheiden winstgroei van slechts 7% vertoonden, waren zij nog steeds een belangrijke speler in de winstgevendheid van de branche. De Amerikaanse automerken daarentegen zagen een daling van 18% in hun winst.
Mercedes-Benz staat bovenaan de lijst met winstgevende automerken, met een indrukwekkende winstmarge van 13,0%. Toyota volgt als tweede met 12,6% en BMW als derde met 11,3%.
Groeiende uitdagingen en kostenbesparingen
Ondanks de recordomzetten en winsten staat de wereldwijde auto-industrie voor uitdagingen. De vraag naar nieuwe auto's neemt af, de uitrol van elektrische mobiliteit vertraagt en de prijsdruk neemt toe. Veel automerken reageren op deze problemen door kortingsacties, voordelige financieringsaanbiedingen en speciale modellen aan te bieden. Dit gaat echter vaak ten koste van de winstmarge. Om de winstgevendheid te behouden, implementeren veel automerken nu kostenbesparingsprogramma's.
De interne bureaucratie en complexe processen worden kritisch bekeken om de competitiviteit te verbeteren. De overstap naar elektrische mobiliteit blijft een grote uitdaging voor de auto-industrie, omdat de markt nog terughoudend lijkt te zijn in het aanschaffen van elektrische voertuigen.
Uitdagingen auto-industrie | Kostenbesparingen automerken |
---|---|
- Afname vraag naar nieuwe auto's | - Kortingsacties, voordelige financieringsaanbiedingen |
- Vertraging in uitrol van elektrische mobiliteit | - Speciale modellen aanbieden |
- Toenemende prijsdruk | - Beoordeling van interne bureaucratie en processen |
- Implementatie van kostenbesparingsprogramma's |
Verschillen in wereldwijde autoverkopen
In het derde kwartaal van dit jaar zijn de verkoopcijfers van nieuwe auto's wereldwijd sterk gestegen, behalve in China waar een aanzienlijke daling werd waargenomen. Terwijl Europa een groei van 14% en de Verenigde Staten een groei van 17% noteerden, daalden de autoverkopen in China met maar liefst 11%. Dit wijst op de uitdagende marktomstandigheden in China, waar lokale autofabrikanten terrein winnen en prijsconcurrentie leidt tot een selectieproces voor consumenten.
Desondanks blijft de Chinese automarkt van groot belang voor Duitse automerken, die een aandeel van 36% hebben in de wereldwijde verkoop van nieuwe auto's. Het is een markt die ze niet kunnen negeren, ondanks de uitdagingen. Hoewel het totale aantal verkochte nieuwe auto's in het derde kwartaal met 5,5% is gestegen tot 16,5 miljoen, ligt dit aantal nog steeds lager dan vóór de crisis. Er is nog steeds een kloof van 2 miljoen auto's die nog niet is overbrugd in vergelijking met het derde kwartaal van 2019.
De situatie op de Chinese automarkt zorgt voor de nodige dynamiek in de wereldwijde autoverkopen. Het is een uitdagende tijd waarin automerken moeten blijven innoveren en zich aanpassen aan veranderende marktomstandigheden om concurrerend te blijven, zowel in China als wereldwijd.