Berekenen.nl
Geplaatst op 19 oktober

De winstmarge berekenen: hoe doe je dat goed in 2021?


In de boekhouding en financiën is een winstmarge een maatstaf voor de inkomsten (of winsten) van een bedrijf in verhouding tot de inkomsten. De drie belangrijkste winstmarge-elementen zijn de bruto winstmarge (totale omzet minus kosten van verkochte goederen), de bedrijfswinstmarge (inkomsten minus de bedrijfskosten) en de nettowinstmarge (inkomsten minus alle kosten, inclusief rente en belastingen). Om je op weg te helpen behandelen we hier wat formules en voorbeelden waarmee je de marges kunt berekenen.

De Winstmarge formule

Bij het beoordelen van de winstgevendheid van een bedrijf, zijn er drie primaire marge-ratio's waarmee je rekening moet houden: bruto, operationeel en netto. De Brutowinstmarge is de brutowinst gedeeld door de omzet vermenigvuldigt met 100. De operationele winstmarge is de operationele winst gedeeld door de inkomsten vermenigvuldigt met 100. Tot slot is de nettowinstmarge de nettowinst gedeeld door de omzet vermenigvuldigt met 100.

Voorbeeld van winstmarge

Laten we een voorbeeld bekijken en de bovenstaande formules gebruiken. Neem een willekeurige kledinghandel die online spullen verkoopt. De inkomsten uit de verkoop van overhemden bedraagt 700.000 euro, de kosten van de verkochte goederen (de directe productiekosten van de hemden) zijn 200.000 euro. Alle andere bedrijfskosten (zoals verkoop, algemene, administratieve, rente, belastingen, etc.) zijn 400.000 euro. Als je alles in een rijtje zet dan krijg je:

Winst-en verliesrekening:

700.000 euro omzet

(200.000 euro) kosten van verkochte goederen

500.000 euro brutowinst

(400.000 euro) overige uitgaven

100.000 euro netto-inkomen

Op basis van de bovenstaande cijfers van de resultatenrekening krijg je dan de volgende cijfers.

De brutomarge is gelijk aan 500.000 euro aan brutowinst gedeeld door 700.000 euro aan omzet, wat gelijk is aan 71,4%. De nettomarge is 100.000 euro aan netto-inkomen gedeeld door 700.000 euro aan inkomsten, wat gelijk is aan 14,3%. Zo simpel is het dus om de marge te berekenen.

Wat is een goede winstmarge voor je bedrijf?

Als je een ondernemer bent vraag jij je af wat een goede winstmarge is. Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag. Nogmaals, deze richtlijnen verschillen sterk per branche en bedrijfsgrootte, en kunnen worden beïnvloed door een groot aantal andere factoren.

Waarom zijn marges verder het belangrijk?

De brutowinstmarge is over het algemeen belangrijk omdat je het startpunt als startpunt kan gebruiken voor het behalen van een gezonde nettowinst. Als je een hoge brutowinstmarge hebt, zit jouw bedrijf in een betere positie om een sterk netto-inkomen te hebben. Voor een nieuwer bedrijf geldt: hoe hoger jouw brutowinstmarge, hoe sneller je het break-evenpunt bereikt en winst begint te maken met je bedrijfswerkzaamheden. Dit betekent echter niet altijd dat een hoge marge mogelijk is. De prijsstrategie en concurrentie zullen uiteindelijk bepalen hoe marges reageren op het koopgedrag van de consument. Je wilt de hoogst mogelijke marge behalen zonder de verkoop op te offeren om de inkomsten te maximaliseren.

Het belang van je marges voor je cashflow

De brutowinstmarge heeft ook invloed op de cashflow van jouw onderneming. Bedrijven besteden doorgaans aanzienlijk aan voorraadkosten om producten te maken of te verwerven. Wanneer je voorraad verkoopt voor een aanzienlijk opslagpercentage of winst, zet je elke eenheid om in veel meer geld dan wat je hebt geïnvesteerd. Het is ook gemakkelijker om extra geld te investeren in bedrijfsuitbreiding als je erop kunt vertrouwen dat jouw voorraad in winst kunt omzetten. Het kennen van jouw brutomarges en verkooptrends zijn dus funest voor het helpen van de cashflow. Zo wordt op den duur ook een herinvesteringsstrategie van je bedrijf gestimuleerd.

Gebruik marges voor prijsstrategieën die doelgericht zijn

Brutomarges worden vaak bepaald door prijsstrategieën en hoe een product wordt geprijsd, is doorgaans gebaseerd op concurrerende marktprijzen. Met andere woorden, je zult een vergelijkbare prijs betalen als je net als de concurrentie standaardmarges hanteert. In sommige gevallen loont het om lager te prijzen dan de markt, terwijl ook een lagere brutomarge wordt geaccepteerd. De kleinere marge kan leiden tot meer verkopen, omdat je de beste prijs biedt. Het kan ook averechts werken als concurrenten de prijzen verlagen en iedereen een lagere marge ervaart ten opzichte van vergelijkbare verkooptrends. Tot slot is het gebruik van hogere prijzen dan die op de markt een strategie om de marges te maximaliseren. Een hoge prijsstrategie gaat vaak gepaard met een grote merkcampagne waardoor consument geneigd is om het te kopen. Deze strategie kan in sommige markten werken, maar brengt wel het initiële risico met zich mee dat je verkoopt in een markt waar lagere prijzen beschikbaar zijn.