Berekenen.nl
Geplaatst op 25 april

Winter en zomerbanden

Als je zelf auto rijdt weet je vast wel dat er verschil is tussen zomerbanden en winterbanden. Maar waar zit dat verschil hem nou precies in? En wat zijn de gevolgen als je niet de juiste seizoensbanden onder je auto hebt?

De twee belangrijkste verschillen zijn het profiel en de rubbersamenstelling. Deze twee verschillen hebben invloed op de remweg, het afrolgeluid en de rolweerstand van de banden.

Profiel

Een duidelijk verschil tussen zomer- en winterbanden zijn de inkepingen in de profielblokken van de winterband: de lamellen. De lamellen in winterbanden zorgen voor grip bij het remmen en optrekken. Tijdens het rijden vervormt het profiel en werken de lamellen als een soort ‘grijpers’ op het wegdek. De meeste lamellen zijn dwars op de winterband geplaatst om extra grip te creëren bij het accelereren en het remmen. Voor de stabiliteit in bochten zijn de lamellen ook verticaal geplaatst en zijn zigzaglamellen toegepast.

Door de lamellen in het profiel van de winterband beweegt het profielblok gemakkelijk. Hierdoor ontstaan al bij kleine inspanningen vier aangrijpingspunten op het wegdek. Bij het profiel van een zomerband moet veel kracht worden uitgeoefend om het profielblok te vervormen. Bovendien heeft de band slechts één aangrijpingspunt op het wegdek.

Rubbersamenstelling

Ook de rubbersamenstelling van zomer- en winterbanden verschilt. Het loopvlak, het gedeelte van de band dat in aanraking komt met het wegdek, van een winterband is namelijk voorzien van een rubbersamenstelling die ook bij lage temperaturen flexibel blijft. Hierdoor kunnen de profielblokken makkelijker vervormen, waardoor ze meer grip hebben.

Het rubber van een zomerband vervormt moeilijk bij een temperatuur van nul graden terwijl het rubber van een winterband flexibel blijft.

Waarom de juiste seizoensbanden gebruiken?

De seizoenen veranderen en de zomer is in aantocht, tijd dus om je winterbanden te vervangen voor de zomerbanden. Het is natuurlijk verleidelijk om het hele jaar dezelfde banden te houden omdat dit geld en tijd scheelt. Maar echt verstandig is het niet.

In Nederland is er geen wetgeving die aangeeft dat het verboden is om tijdens de zomer met winterbanden te rijden. Tegelijkertijd is er ook geen regelgeving die de winterbanden verplicht maakt als het seizoen in aantocht is. Het is de keuze van de automobilist om geschikte banden voor het seizoen te gebruiken, waarbij veiligheid en comfort op de weg prioriteit is.

Maar als het niet verplicht is en het tijd en geld scheelt waarom zou je dan van banden wisselen? Wij hebben 3 redenen voor je op een rijtje gezet waarom je in de zomer niet door moet rijden met winterbanden.

Voor meer veiligheid

Zomerbanden garanderen een maximale veiligheid op droge en natte wegen wanneer de temperaturen hoger zijn dan 7 graden. Bij temperaturen onder de 7 graden presteren gecertificeerde winterbanden (gemarkeerd met M+S en/of 3PMSF*) echter beter dan zomerbanden in winterse omstandigheden.

Om meer brandstof te besparen

De rolweerstand van een winterband is groter dan die van een zomerband met dezelfde maat.
Door met winterbanden in de zomer te rijden, zult u daarom meer brandstof verbruiken en meer CO2 uitstoten.

Voor meer comfort

Het verwisselen van uw winterbanden met modellen die geschikt zijn voor zomerse weersomstandigheden en hogere temperaturen is een keuze die ook gunstig is voor het bestuurderscomfort. Zomerbanden garanderen een betere wegligging bij temperaturen die hoger zijn dan 30 graden, waardoor u comfortabel en veilig kunt rijden.

Het kost dus misschien wat meer geld en tijd om je banden te vervangen, maar uiteindelijk profiteer je ervan. En wil je nou makkelijk je kosten berekenen hebben wij hier daar een handige formule voor om je het een stukje makkelijker te maken als je je autobanden gaat vervangen.