Bijtelling voor elektrische auto’s naar 8 procent: welke modellen zijn nog voordelig?
De bijtelling voor elektrische auto’s bedroeg ooit 0 procent, maar werd eerder al verhoogd naar 4 procent. Daarna werd er een plafond ingesteld van 50.000 euro voor de lage bijtelling. De bijtelling gaat nu verder op de schop, in het nadeel van de elektrische auto.
Vanaf 2020 zal de bijtelling op elektrische auto’s 8 procent per jaar gaan bedragen. Bovendien wordt de bovengrens omlaag geschroefd naar 45.000 euro. Boven dat bedrag geldt het reguliere tarief van 22 procent. Het betekent in de praktijk dat met name duurdere elektrische auto’s een stuk minder voordelig zullen zijn.
Tot 45.000 euro op basis van 8 procent
Elektrische leaseauto’s zijn vooral populair vanwege de lage fiscale bijtelling. Vanaf 2020 geldt die lage bijtelling nog maar tot een cataloguswaarde van 45.000 euro. De overheid wil daarmee voorkomen dat met name ondernemers met dure elektrische auto’s van de subsidie profiteren.
Bovendien geldt er een bijtelling van 8 procent per jaar, in plaats van de huidige 4 procent per jaar. Dat betekent een verdubbeling van de kosten ten opzichte van nu. De kans is groot dat veel minder zakelijke rijders om de fiscale redenen voor een elektrische auto zullen kiezen.
Aan de andere kant is het aanbod elektrische auto’s flink gegroeid, waardoor er ook daardoor meer vraag lijkt te ontstaan. Met name de Kia e-Niro en de Hyundai Kona Electric zijn populaire modellen. Dat geldt ook voor de Volkswagen e-Golf en de Nissan Leaf. Wellicht zullen die auto’s er dankzij hun goede eerste ervaringen toch in slagen om meer zakelijke rijders over de streep te trekken.
Bijtelling berekenen: online tool
Zelf berekenen hoeveel bijtelling je dit jaar of volgend jaar betaalt? Dankzij de tool die we daarvoor hebben ontwikkeld hoef je niet zelf aan de slag met de verschillende percentages. Je kunt in plaats daarvan online de bijtelling berekenen, zowel voor een elektrische auto als voor alle andere modellen die je op het oog hebt. Ontdek op die manier hoeveel bijtelling je betaalt over een model, en of je het de moeite waard vindt om die ook in privé te gaan rijden.