Berekenen.nl
Geplaatst op 6 december

Weer meer auto's in 2024

Het economisch bureau van ING voorspelt dat de groei van de autoverkopen in 2024 zal aanhouden. Hoewel het merendeel van de verkochte auto's nog steeds op fossiele brandstoffen rijdt, is het aandeel elektrische auto's wel toegenomen. Elektrische auto's zullen naar verwachting 27 procent van de totale autoverkopen uitmaken in 2023, een stijging ten opzichte van het voorgaande jaar.

Mobiliteit en comfort spelen een steeds grotere rol bij de keuze voor een auto. De ontwikkelingen in de auto-industrie zorgen ervoor dat auto's steeds comfortabeler en efficiënter worden. Elektrische auto's bieden bijvoorbeeld een duurzamere en stillere vorm van mobiliteit.

Toename elektrische auto's en prijsdruk

Het aandeel elektrische auto's in Nederland is de afgelopen jaren gestaag toegenomen. Steeds meer mensen erkennen de voordelen van elektrisch rijden, zoals lagere brandstofkosten en verminderde CO2-uitstoot. Echter, ondanks deze groeiende interesse, vinden veel particulieren de prijs van een nieuwe elektrische auto nog steeds te hoog.

Om de aanschafkosten van elektrische auto's te verlagen, zijn er subsidies beschikbaar gesteld door de overheid. Deze subsidies kunnen een aanzienlijke bijdrage leveren aan de financiële haalbaarheid van elektrisch rijden. Helaas maken maar weinig particulieren gebruik van deze subsidies. Het gebrek aan bewustzijn en de administratieve rompslomp zijn vaak redenen waarom mensen ervoor kiezen om geen gebruik te maken van de beschikbare subsidies.

Een interessante trend is dat het grootste deel van de nieuwe elektrische auto's wordt aangeschaft door leaserijders. Zakelijke leaseconstructies maken elektrisch rijden voor veel mensen aantrekkelijker, vanwege de lagere kosten en het ontbreken van het gedoe met subsidies. Daarom is het aandeel leaseauto's in de totale verkoop van elektrische auto's aanzienlijk.

Hoewel de prijsdruk en beperkte interesse van particulieren een uitdaging vormen, wordt verwacht dat het totale aandeel elektrische auto's volgend jaar opnieuw zal stijgen. Met verdere ontwikkelingen in technologie en een groter aanbod van betaalbare modellen, zal elektrisch rijden naar verwachting steeds toegankelijker worden voor het grote publiek.

Table: Vergelijking van prijzen elektrische auto's

Merk Model Prijs (inclusief subsidie)
Tesla Model 3 €39.990
Nissan Leaf €29.990
Renault Zoe €26.990
Volkswagen ID.3 €35.990

De bovenstaande tabel geeft een vergelijking van de prijzen van enkele populaire elektrische auto's op de markt. Deze prijzen zijn inclusief subsidies en kunnen variëren afhankelijk van de specifieke uitrusting en opties van het voertuig. Ondanks de prijsdruk zijn er betaalbare opties beschikbaar voor mensen die geïnteresseerd zijn in het kopen van een elektrische auto.

Uitdagingen en toekomst van de autobranche

De autobranche in Nederland wordt geconfronteerd met verschillende uitdagingen die de toekomst van de sector beïnvloeden. Een van deze uitdagingen is het tekort aan personeel, waar maar liefst 41,5 procent van de autobedrijven last van heeft. Dit tekort aan gekwalificeerd personeel kan leiden tot langere wachttijden en verminderde service voor automobilisten.

Een andere ontwikkeling in de autobranche is de groei van de zakelijke leasevloot. Na een tijdelijke terugval tijdens de coronacrisis is er weer een stijgende lijn te zien in het aantal leaseauto's dat door bedrijven wordt gebruikt. Deze groei heeft invloed op het totale aantal auto's op de weg en op de vraag naar nieuwe auto's.

Hoewel de autobranche met deze uitdagingen te maken heeft, verloopt de vernieuwing van het wagenpark traag. Het aandeel auto's jonger dan vijf jaar neemt af, terwijl het aandeel auto's ouder dan vijftien jaar juist toeneemt. Dit heeft gevolgen voor de vergroening van het wagenpark en de uitstoot van CO2. Er is behoefte aan meer initiatieven om oude auto's te vervangen door nieuwe, duurzame modellen.

Een andere factor die van invloed is op de ontwikkeling van de autobranche is de vergrijzing van de bevolking. Naarmate de bevolking ouder wordt, neemt de vraag naar auto's toe, vooral op het gebied van mobiliteit en comfort. Dit biedt kansen voor de autobranche, maar het brengt ook specifieke uitdagingen met zich mee, zoals de behoefte aan aangepaste modellen en diensten voor oudere automobilisten.